EL GOVERN DESCARTA APROVAR ELS COMPTES D'AQUEST ANY I SE CENTRA EN ELS DEL 2019

El Govern de la Generalitat ha descartat l’elaboració dels pressupostos per a aquest any i donarà prioritat a la confecció dels comptes del 2019. Malgrat que algunes veus del món acadèmic, així com els agents socials han demanat al nou Govern uns pressupostos per al 2018, una vegada que ha estat restituït després de l’aplicació de l’article 155, el cert és que l’ Executiu català prefereix donar prioritat als comptes del 2019 per raons d’oportunitat i d’índole tècnica.

Fonts del Departament d’ Economia de la Generalitat han indicat que el vicepresident, Pere Aragonès, “ben aviat” firmarà l’ordre perquè els diferents departaments d’aquesta administració iniciïn el procés d’elaboració dels pressupostos. Les mateixes fonts han indicat que s’ha optat per no formular uns comptes per al 2018 atesa la complexitat del procés que comporta fer-ho després de la intervenció per l’article 155. La laboriositat de la seva elaboració podria portar que aquells hipotètics pressupostos fossin aprovats pel Parlament a mitjans de novembre i principis de desembre. En el millor dels casos.

En aquestes circumstàncies, les novetats d’aquests pressupostos del 2018 no podrien aplicar-se durant més de quatre o sis setmanes.

Fonts d’ Economia defensen també que encara que actualment el pressupost es troba prorrogat, la llei permet fer modificacions i reassignar crèdits per fer front a eventualitats. També precisen que es poden modificar els capítols del Fons de Contingència, dotat amb 330 milions d’euros.

En el procés que ara s’obre, una vegada Aragonès doni l’ordre, tots els departaments de la Generalitat elaboraran les seves necessitats pressupostàries, que hauran de ser validades pel departament d’ Economia. Tota aquesta informació és la que es plasma en el projecte de pressupost que es negocia amb la resta de partits i que en última instància ha de ser aprovat pel Parlament. És justament en aquesta mobilització de recursos humans requerida per a la seva aprovació, pel que fonts d’ Economia justifiquen centrar tot l’esforç en els comptes del 2019.

Salvador Guillermo, director d’economia de la patronal catalana Foment del Treball sosté que “sempre hem defensat que s’ha de comptar amb una eina bàsica que és el pressupost”. Guillermo afegeix que encara que ja hagi passat gairebé la meitat de l’exercici i que després de l’estiu s’acabés aplicant “sempre es poden aprovar noves obres o noves polítiques”. El directiu de Foment recorda que a Catalunya, com que hi ha una sola cambra de representació es poden accelerar els terminis. La patronal Pimec és de la mateixa opinió i es manifesta partidària de tenir uns pressupostos com més aviat millor.

El secretari general de CC.OO. de Catalunya, Javier Pacheco, és partidari també d’uns pressupostos immediats per “posar en marxa les nostres demandes en àrees com educació, sanitat, renda garantida, ocupació o el pacte nacional per la indústria”. El seu homòleg a la UGT, Camil Ros, afegeix que “ preferim tenir un detall dels pressupostos que no tenir-lo”. Ros assenyala que “amb pressupostos, o sense, s’han de fer polítiques d’àmbit social i polítiques de foment de l’ ocupació”.

Al món acadèmic i associatiu també són coneguts els posicionaments a favor d’uns pressupostos per a aquest 2018. El mes de març passat, l’exconseller d’Economia, Andreu Mas-Colell, durant la presentació del llibre que recull la seva experiència al capdavant del departament, va assenyalar l’urgència que el Govern comptés amb un pressupost. Segons raonava Mas-Colell, si aquest any no hi ha pressupost “es perd el torn d’augmentar la despesa” i aquesta és una “pèrdua molt substancial” que s’arrossegarà en exercicis posteriors. El degà del Col·legi d’ Economistes de Catalunya, ­Joan B. Casas, també s’ha manifestat en la mateixa direcció, tal com va fer en ocasió de la presentació de les conclusions del III Congrés de Economía i Empreses de Catalunya.

Els últims pressupostos de la Generalitat es van aprovar el 23 de març del 2017. Per tant, només es van poder aplicar poc més de 9 mesos. L’any passat, el Govern va descartar elaborar uns pressupostos autonòmics davant les possibilitats que, estimaven, s’obririen després del referèndum d’independència de l’1 d’octubre. Finalment el Govern central va intervenir la Generalitat, va aplicar l’article 155 i va aprovar la prorroga pressupostària.

En aquells pressupostos la despesa social aprovada va ser de 18.106 milions d’euros, una mica més de 1.100 milions per sota del que es destinava a aquests apartats el 2010. Determinats sectors polítics consideren que uns nous pressupostos haurien de revertir en el seu conjunt les retallades de despeses socials que es van aplicar entre els anys 2010 i 2014 com a conseqüència de la important crisi fiscal per la qual va passar l’administració autonòmica. Fonts del Departament d’Economia van voler precisar que els pròxims pressupostos tindran un caràcter més “social” amb l’objectiu de frenar el creixement de les desigualtats.

Informa:LAVANGUARDIAESPAÑOLA.COM (11-6-2018)

DETENCIONS POLÍTIQUES A VERGES I CELRÀ

 

"Detencions polítiques a Verges i Celrà’

¿Pedro Sánchez creu que pot solucionar res detenint alcaldes a partir d’un atestat policial d’autoria desconeguda per uns fets que van tenir lloc fa tres mesos?

 

Antoni Bassas

 

La Policia Nacional espanyola ha detingut aquest matí onze persones, entre les quals l'alcalde de Verges, Ignasi Sabater, i l'alcalde de Celrà, Dani Cornellà, tots dos de la CUP. Entre els detinguts hi ha membres dels CDR de Girona.

La Policia Nacional ha confirmat a l'Ara que es tracta d'una operació contra "desordres públics". Quins? Durant les primeres hores d’avui no estava clar si es referien a aquella protesta contra la manifestació de Vox a Girona del dia de la Constitució, el 6 de desembre, i sembla que té a veure amb les manifestacions del primer aniversari de l’1 d’Octubre.

I atenció: el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha confirmat aquest matí que són detencions policials. Que no són detencions ordenades pel jutge (que està informat de l’operatiu) i que en un jutjat de Girona tenen oberta una causa amb un atestat policial “sense autor conegut” per l’ocupació de les vies de l’AVE de l’1 d’octubre de l’any passat.

La detenció de qualsevol persona és una decisió greu. La de dos alcaldes, encara més. Si, a més a més, no se’ls havia citat abans (i, per tant, no es pot al·legar que se’ls deté perquè no s’havien presentat davant la justícia); si, a més a més, se’ls deté per una presumpta responsabilitat en desordres públics que van tenir lloc fa més de tres mesos, a partir d’un atestat policial que la mateixa justícia diu que no té un autor conegut, es veu de tres hores lluny que aquesta actuació és política, que en les darreres hores al ministeri de l’Interior hi havia la necessitat de “donar un cop” a l’independentisme, potser per demostrar que el govern espanyol no està venut a l’independentisme com retreien les portades xenòfobes d’ahir que denunciaven una pluja de milions a Catalunya pels pressupostos. Llegeix més...

Visites Rebudes

08894565